O helga natt igen

Mitt förra inlägg begränsade sig ju till svenska män som sjunger O helga natt. Nu tänkte jag utvidga temat lite och ge tips om andra versioner som också kan passa i juletid:
Sissel Kyrkjebø sjunger änglalikt med sagolik Mio min Mio-stämning på gränsen till sorgligt, men väldigt pampigt.
Nat King Cole har jag precis upptäckt och jag gillar honom väldigt mycket! Sången blir ganska annorlunda på amerikanska, inte så sakral på något sätt utan mer familjär och kärleksfull. Jag rekommenderar också All I want for Christmas (is my two front teeth) som inte alls blir töntig och outhärdlig när det inte är ett barn utan en kraftfull neger som sjunger! En av årets favoritjullåtar.
Mariah Carey ger mig tyvärr starka köpcenter-vibbar men om man kan tänka bort det är videon mycket stämningsfull och glad och Mariah är fin att titta på. Denna gospelversion är väl på helt andra änden av skalan jämfört med de högtidliga herrarna i förra inlägget.
Det var alla för stunden, nu ska jag fortsätta lyssna på Nat King Cole och plugga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0