"Jag är Dödn"

Bart och jag har måndagsmysat med Det sjunde inseglet. Det visar sig att jag inte riktigt har fattat kopplingen mellan Albertus Pictors målning av den schackspelande döden och filmen förrän nu. Pictor är ju till och med själv med i filmen! Fast jag kände inte till honom när jag sist såg den. Jag känner att det är dags att utforska Bergmans filmer lite bättre, och dags att läsa på lite ikonografi kanske.
3 saker att uppskatta med "Det sjunde inseglet":
1. Stockholmsskådisaccenten och tillhörande uttryck.
2. Medeltidsskildringen, den bästa jag vet även om den kanske inte är helt sanningsenlig.
3. En ung Max von Sydow med blond kalufs.
4. Färgglada kläder i svart och vitt

Kommentarer
Postat av: Bart

4. Färgglada kläderna i svart och vitt

2012-01-24 @ 22:06:50
Postat av: afSnirkelsnorkel

Självklart, Bart! Hur kunde jag glömma dem!?

2012-01-25 @ 05:06:26
URL: http://afsnirkelsnorkels.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0