Bröd

Igår bakade jag bröd, det tog hela kvällen. Det hade flera orsaker, men generellt kan man väl säga att det berodde på att jag improviserade fram receptet. Först kokade jag 4-kornskross i grädde. Det doftade som risgrynsgröten på julafton; ljuvligt. Men det behövde koka ett tag för att kornen skulle mjukna. Sedan var det ju tvunget att kallna för att inte jästen skulle dö så jag fick stå i fönstret och röra runt i grytan en bra stund medan människor i feststämning gick förbi utanför fönstret och kikade in på denna märkliga varelse i mormors klänning och med grötslev klockan elva en fredagkväll. Sedan skulle jag prova degkrokar för första gången, vilket gav visst resultat men degen blev ändå helt oformlig och kladdig så jag fick göra om med vanlig slev och den blev aldrig sådär slät som jag önskade mig. Den jäste bra i alla fall så jag bara hivade i den i formarna och brödet blev gott och bra men med lite dålig sammanhållning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0